FAQ

1. Musím elektrokolo registrovat nebo přihlašovat pro provoz na veřejných komunikacích?

NE. Elektricky asistované kolo je z pohledu Silničního zákona klasickým bicyklem. Musí splňovat podmínky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/202Sb a EU-Directivy 2002/24/EC (která vstoupila v platnost 9. května 2003). To znamená, že kolo například musí být vybaveno odrazkami, osvětlením, výrobním číslem, maximálním výkonem motoru do 250W a maximální rychlostí do 25km/h…

2. Mohu provozovat kolo s motorem 500W na pozemních komunikacích?

NE. Kolo s motorem 500W (a silnějším) není schváleno pro provoz na pozemních komunikacích.

3. Jaký je dojezd kola s nabitou baterií, maximální rychlostí, bez zastávky na rovné silnici?

Dojezd elektrokola závisí na mnoha faktorech – výkonu (a tedy odběru) elektromotoru, kapacitě a úrovni nabití akumulátoru, typu akumlátorů, zatížení kola, nahuštění pneu atp.

4. Dobíjí se akumulátory při šlapání, nebo jízdě z kopce?

NE. Na základě dlouhodobých testů různých typů elektromotorů jsme zvolili typ elektromotorů bez rekuperace. Dobíjení – tzv. rekuperace je schopná zvýšit dojezd kola pouze o 2~4%. Rekuperaci nelze u těchto typů elekromotorů vypnout. V případě vybití akumulátorů by kladla při šlapání odpor a šlapání by tedy bylo mnohem náročnější. Dle našich zkušeností má rekuperace význam pouze u hybridních automobilů a těžších elektroskůtrů.

5. Je potřeba nějaká zvláštní údržba elektrokola?

NE. Kontroler i motor jsou bezúdržbové součásti. Je potřeba ochránit akumulátory a kontroler před vniknutím vody a zkratem. Akumulátory je potřeba nenechávat ve vybitém stavu a ihned po dojetí je nechat dobít. Více podrobností: Pokyny pro obsluhu akumulátorů

6. Jaká je životnost akumulátorů(počet cyklů)?

Závisí na typu akumulátoru, jeho provozování, skladování, dobíjení a údržbě.

7. Co se stane, když se při jízdě akumulátor vybije?

Pokud se akumulátor při jízdě vybije, dojedete do cíle jako na běžném šlapacím kole. Je však nutné počítat s vyšší váhou kola a u elektromotorů s přímým náhonem (t.j. bez převodovky a tedy i bez volnoběžky) také s minimálním odporem elektromotoru daným magnetickým polem permanentního magnetu a póly elektromotoru. Tento odpor klesá s rostoucí rychlostí otáčení kola. Po dojetí je nutné akumulátor ihned dobít aby nedošlo k jeho poškození.

8. Jak jede kolo rychle?

Rychlost vyvinutá elektromotorem o výkonu 250W je omezena elektronicky na 25km/h.
Rychlost vyvinutá elektromotorem o výkonu 500W je omezena elektronicky na 41km/h. Toto kolo však není schváleno pro provoz na veřejných komunikacích.
Šlapáním nebo jízdou z kopce je možno tuto rychlost výrazně překročit.

9. Musím na kole také šlapat?

Na kole není nutné šlapat, pokud jsou akumulátory nabité a jedná se o jízdu po rovině. Při jízdě do kopce počítejte s nutným šlapáním. Sami budete překvapeni jak moc Vám motor při jízdě do kopce bude pomáhat. Chcete-li dosáhnout optimálního výkonu a úspornějšího režimu baterie, tzn. také delšího dojezdu, je vhodné použít příšlap.

10. Jaké jsou provozní náklady?

Provozní náklady závisí na kapacitě akumulátoru, rychlosti, terénu, nahuštění pneumatik, zatížení kola, šlapací aktivitě jezdce… Cena za 1 km je zhruba 0,05 ~ 0,10Kč(v závislosti na tarifu vaší rozvodné společnoti)

11. Je možno jezdit na kole v dešti?

ANO. Elektromotor je odolný vůči stříkající vodě. Je potřeba ochránit akumulátory, jejich elektroniku a kontroler proti vlhku a zkratu.

12. Jaká je záruční doba elektrokola?

Záruční doba na konstrukční vady je 2 roky. Záruka se však nevztahuje na mechanické opotřebení součástí kola.

13. Musím použít dodávaný obal na akumulátory, nebo mohu použít vlastní?

Není nutné použít dodávaný vak na akumulátory. Doporučujeme použí cyklistické brašny pro uložení akumulátorů a kontroleru. Těžiště kola tím bude nižší a zlepší se tím jízdní vlastnosti kola.

14. Proč jste zvolili tento typ motoru a ne motory s planetovou převodovkou, která je vhodnější při jízdě v kopcovitém terénu?

Jsou 3 možnosti elektromotorizace kola:
  • * Taiwanští výrobci vyrábějí elektromotory s planetovou převodovkou umístěné ve středu kola.
  • Tyto motory jsou velmi výhodné při jízdě do kopce.
  • Jejich velkou nevýhodou je velmi obtížné šlapání při vybití akumulátorů, při kterém musíte překonávat pasivní mechanické odpory převodovky.
  • * Převážně v USA a Kanadě jsou používány externí přídavné elektromotory pohánějící řetěz.
  • Výhodou těchto motorů je možnost používání přehazovačky a lepší vlastnosti při jízdě do kopce.
  • Nevýhodou je obtížné šlapání při vybití akumulátorů při kterém musíte překonávat pasivní mechanické odpory externího motoru a ozubeného převodu.
  • * My jsme zvolili čínský systém prověřený více než desetiletou praxí a velkým počtem praktických uživatelů.
  • Používáme bezkartáčové 3-fázové motory s kvalitními neodymovými permanentními magnety. Tyto motory se vyznačují velmi vysokou účinností – až 87% – tedy i podstatně delším dojezdem než předešlé elektromotory. Nejnovější konstrukce elektromotorů využívá větší průměr elektromotoru – cca 23cm – umožňuje tedy použití až 2.5x vyšší počet pólů elektromotoru což výrazně zvyšuje kroutící moment motoru při nižších otáčkách(jízda do kopce).

15. Mohu použít přední kolo s elektromotorem do běžných vidlic?

ANO standardní rozteč vidlice v EU je 100mm a naše kola jsou určena právě do těchto vidlic.

16. Proč jste se zaměřili na přední kola?

Prostá výměna předního kola je vůbe nejjednodušší způsob elektromotorizace jízdního kola. Při použití předního kola je také lepší rozložení zatížení kola – vpředu je kolo zatíženo vahou elektromotoru a vzadu vahou akumulátorů.

17. Prodáváte také zadní motorizovaná kola?

ANO od 10.2.2009 zařazujeme do nabídky také elektromotory umístěné v zadním kole osazené převodovým šestikolečkem splňující normy ISO. Nic už tedy nebrání použít na jednom jízdním kole přední i zadní motorizované kolo.

18. Je možné použít kotoučové (diskové) brzdy v kombinaci s nabízenými elektromotory?

Elektromotor 250W/36V s planetovou převodovkou a 500W/36V s planetovou převodovkou umožňuje osazení kotoučové (diskové) brzdy. Elektromotor 500W/36V s přímým náhonem jakož i veškeré silnější elektromotory od 700W/48V výše s přímým náhonem osazení kotoučových (diskových) brzd neumožňují – je nutno použít četlisťové brzdy („V-brake“). 

19. Koupil jsem si olověnou baterii s dobíječem a teď bych si chtěl koupit baterii LiFePo4. Můžu použít dobíječ od olověné baterie k LiFePo4?

NE – v žádném případě. Vždy je nutné použít k dané baterii příslušný dobíječ.

20. Je dojezd při stejné kapacitě olověných a LiFePo4 akumulátorů stejný?

Není, protože jen rozdíl na váze LiFePo4 akumulátoru 36V / 15Ah a olověného akumulátoru 36V / 17Ah je téměř 12Kg. Pokud i s kolem vážíte 90Kg dělá rozdíl váhy akumulátorů 13% a je prokázáno že minimálně o tuto hodnotu se zkrátí také dojezd.

21. Je dojezd při použití stejného akumulátoru stejný pro 250W i 500W kolo?

Vzhledem k tomu že 500W kolo při využívání max. výkonu odebírá až dvojnásobný proud než 250W kolo, je jeho dojezd menší. Je zde analogie mezi běžnou a sportovní jízdou automobilu. Řešení je použít omezovač rychlosti, který omezí vyšší odběr akumulátoru při vyšších rychlostech a donutí vás více pomáhat motoru šlapáním (pokud jedete rychlostí kolem 40km/h jedete víceméně pouze na baterie).

22. Které akumulátory jsou vhodnější pro použití v kopcovitém terénu?

Jednoznačně LiFePo4 akumulátory, protože:
  • mají podstatně nižší váhu – vyšší váha olověných akumulátorů se projevuje právě při jízdě do kopce a tím podstatně snižuje dojezd
  • mají výrazně nižší vnitřní odpor – proto při maximálním odběru daným jízdou do kopce mají konstatní napětí, kdežto u olověných akumulátorů dochází k poklesu napětí až o 5V. To má za následek ztrátu výkonu až 78W u 500W kola. O to více budete muset při jízdě do kopce šlapat

23. Kolo přestane jet přestože na indikátoru nabití akumulátorů svítí ještě dvě kontrolky. Je to normální?

ANO – u LiFePo4 akumulátorů je to normální, protože akumulátor dlouho drží jmenovité napětí a při vyčerpání kapacity toto napětí okamžitě poklesne. V případě použití olověných akumulátorů vzhledem k jejich odlišné charakteristice indikátor využívá všech LED.

24. Obsahují LiFePo4 akumulátory balancer?

Námi dodávané akumulátory obsahují systém kontroly dobíjení a vybíjení akumulátorů BMS (Battery Management System) nebo jinak označeno PCM / PCB (Protection Circuit Module / Board), jehož součástí je také balancer i odpojovací obvod. Jak tyto moduly vypadají se můžete přesvědčit na našich www stránkách ve specifikaci LiFePo4 akumulátorů.
  • BMS nebo také PCM / PCB je systém řízení akumulátoru. BMS chrání akumulátor resp. jeho jednotlivé články ze kterých je složen před nadměrným nabíjecím a vybíjecím proudem, odpojuje akumulátor po jeho vybití(odpojovací obvod) a v případě serioparalelního zapojení článků optimalizuje jejich nabíjení(balancer) i vybíjení. Díky tomu akumulátor dosahuje životnosti až 2000 cyklů. Zároveň modul chrání akumulátor před výbuchem nebo vzplanutím. Použití LiFePo4 akumulátoru bez modulu je velmi nebezpečné!
  • Balancer je obvykle připojen ke každému jednotlivému článku. Pokud je tento článek již plně nabit, balancer průběžně omezuje nabíjecí proud. Balancer tak chrání článek před přebitím.
  • Odpojovací obvod komunikuje s BMS a zajišťuje, že nedojde k podvybití článků. Je-li je jeden z článků vybit pod mezní hranici, dojde k odpojení zátěže, tak aby nedocházelo k dalšímu vybíjení, které by vedlo k nevratnému poškození článku.